:
این کشورها سالم ترین غذاهای دنیا رو دارن

:

 بهترین
ها: با بالا رفتن اندازه رشد جهانی دیابت نوع دوم، سازمان بهداشت جهانی (WHO) روی این مریضی تأکید بیشتری کرده. طبق برآورده های WHO حدود 422 میلیون نفر در دنیا الان با این مریضی زندگی می کنن.
در حالیکه دیابت نوع یه، مریضی ای خودایمنه و بیشتر ارثیه، نوع دوم این مریضی شایع ترین فرم اون هستش و از فاکتورهایی مثل چاقی و سن ناشی می شه، و باعث می شه که پانکراس نتونه انسولین کافی واسه هضم قند رو تولید کنه.پس مصرف غذاهای درست به افراد کمک می کنه تا از دچار شدن به دیابت نوع دوم دوری کنن. سالم ترین غذاهای دنیا رو معرفی کردیم که به دوری از بیماریایی مانند دیابت کمک زیادی می کنن.
غذاهای مدیترانه ای

غذاهای مدیترانه ای که شامل میوه ها و سبزیجات تازه، حبوبات، مغزها، ماهی و لبنیات و روغن زیتون به عنوان تنها منبع چربی می شن، به عنوان یکی از سالم ترین غذاهای دنیا شناخته می شن. تحقیقات بسیاری بر امتیازات و فواید خوردن این ترکیب جادویی از غذاها تأکید کردن و اونو به سلامت عمومی بدن، کاهش بیماریای مزمنی مانند بیماریای قلبی، سکته، دیابت نوع دو و فراموشی ربط دادن. تازگیاً پژوهشی انجام شده که نشون میده خوردن اینجور غذاهایی با تأکید بیشتر بر میوه هایی مانند توت فرنگی می تونه از آدم در مقابل مریضی فراموشی مراقبت کنه.
اونا دنیلز، سخنگوی انجمن رژیم غذایی بریتانیا، به The Independent میگه: «غذاهای مدیترانه ای یکی از بهترین و سالم ترین غذاهایی هستن که دلایل و مدارک زیادی داریم مبنی بر اینکه به سلامت قلب و طول عمر کمک می کنن.» ایشون هم اینکه اضافه کرد که روغن زیتون پر از اسیدهای چرب تک اشباع نشده و چند اشباع نشده که می گن کلسترولای خوبی که از قلب مراقبت می کنن رو زیاد می کنه.


غذاهای ژاپنی

مردم ژاپن از اون دسته جمعیتایی هستن که بالاترین اندازه امید به زندگی رو در کل دنیا دارن. پژوهشی که تازگیا انجام شده این موضوع رو به رژیم غذایی پر از بعضی کربوهیدراتا، سبزیجات، میوه ها و هم اینکه ماهی و گوشت ربط داده. دولت ژاپن در سال 2005 یه راهنمای غذایی پیشنهادی صادر کرد که مردم رو به خوردن غذاهایی با اسیدهای اشباع شده کمتر، غذاهای فرآوری شده کمتر و غذاهایی با کربوهیدرات بالا که معمولاً شامل برنج و سبزیجات می شه تشویق می کرد.
محققان به این نتیجه رسیدن که شرکت کنندگانی که این راهنمای غذایی رو بهتر رعایت می کردن 15 درصد اندازه مرگ و میر پایینتری داشتن و احتمال ابتلای اونا به مشکلاتی مانند جریان خون ضعیف به مغز در اونا کمتر بود. دنیلز میگه: «واسه آدمایی که فکر می کنن برنج سفید غذای بدیه، ژاپنیا دلیل اون هستن که این باور به طور کاملً بی پایه و اساسه.» ایشون هم اینکه اعلام میکنه که چای و آب هم بجای نوشیدنیای فرآوری شده در میان ژاپنی مصرف زیادی داره.


غذاهای اسکاندیناوی (نوردیک)

نون چاودار، ماهی روغنی، میوه های محلی مانند میوه گل رز، سبزیجات ریشه ای و پنیر و اجناس حاصل از شیر در کشورای منطقه اسکاندیناوی مانند سوئد، دانمارک، نروژ، فنلاند و ایسلند فت و فراوون مصرف می شن. مطالعه ای که تازگیا انجام گرفته و در مجله آمریکایی تغذیه بالینی چاپ شده نشون میده که این فواید این رژیم غذایی با فواید و امتیازات رژیم مدیترانه ای قابل مقایسه س و مصرف این غذاها آثاری مانند کاهش التهاب داره که به مشکلات طولانی و خطر بالای سرطان روده مربوط می شه.
دنیلز در این مورد میگه: «غذاهای اسکاندیناوی که شامل ماهی و سبزیجات ریشه ای، سبزیجات رنگارنگ و … می شن پر از بتا-کاروتن و آنتی اکسیدانا هستن.» غذاهای نوردیک پر از فیبر هستن و قند کمتر و میوه و سبزیجات بیشتری دارن. مردم منطقه اسکاندیناوی غذاهای گوشتی و غذاهای لبنی فرآوری شده کمی مصرف می کنن.


غذاهای غرب آفریقا

مردم کشورای مالی، چاد، سنگال و سیه رو لئون در پژوهشی که تازگیاً انجام شده حتی از ژاپنیا هم در مصرف غذاهای سالم سبقت گرفتن. محققان دانشگاه کمبریج با آزمایش مصرف غذاهای سالم از جمله میوه، سبزیجات، حبوبات، ماهی و غذاهای پر فیبر و پر از امگا 3 به این نتیجه رسیدن که غذاهای آفریقای غربی، بالاترین رتبه رو از این دید دارن. غذاهای مردم غرب آفریقا در 16 کشوری که در این منطقه هست بسیار گوناگونه، ولی غذاهایی مانند برنج جولاف، خورش بادام زمینی، ماهی خشک و دودی و سیب زمینی در بیشتر اونا مشترکه.
دنیلز در این مورد میگه: «غذاهای کشورای غرب آفریقا پر از حبوبات، گوشت کم چرب، سبزیجات و غذاهای فرآوری شده بسیار کمیه» و اضافه می کنه که کالری این غذاها عموماً کمتره که باعث می شه اندازه چاقی و دیابت بسیار پایین باشه. ایشون میگه: «با اینکه کاهش مقدار کالری رو بیشتر به عنوان سوءتغذیه و نبود دسترسی به غذا تلقی می کنن، ولی خیلی از مردم آمریکا و بریتانیا می تونن فایده و امتیازات کاهش کالری دریافتی رو با کم مصرف کردن غذاهای فرآوری شده و افزایش مصرف حبوبات، لوبیا و گیاهانی مثل این، تجربه کنن.»


غذاهای فرانسوی

قضیه پارادوکس فرانسوی مدتها محققان رو سردرگم کرده بود. چیجوری ملتی می تونه غذاهایی مصرف کنه که پر از چربیای اشباع شده ای مانند پنیره و در عین حال اندازه رشد مریضی قلبی و چاقی در اون پایین باشه؟ یه تحقیق نشون داد که مقدار غذای مصرفی نکته کلیدیه. با اینکه فرانسویا غذاهایی مانند کروسان، پنیرهای چرب و گوشت مصرف می کنن، ولی مقدار مصرف اونا پایین و کمه.
در حالیکه رستورانای شهر پاریس غذاهایی سرو می کنن که مقدار هر پرس اون بطور متوسط 277 گرمه، رستورانای شهر فیلادلفیا واسه مشتریانش یه بشقاب غذا با 346 گرم غذا سرو می کنه. محققان هم اینکه تأکید می کنن که خوردن غذاهای باکیفیتی که خوشمزه هستن می تونه به فرد کمک کنه تا از احساس محرومین و خوردن غذای بیشتر دوری کنه. دنیلز در این مورد هم میگه: «رژیم غذایی فرانسوی شامل پنیر، نون و … می شه. با این حال اندازه هر پرس غذای فرانسوی از غذاهای انگلیسی و آمریکایی کمتره و کالری مصرفی کل در اون پایین تره.»
چیزی که این غذاها رو به هم پیوند میده این مسئله س که همه اونا پر از میوه ها و سبزیجات تازه از جمله حبوبات، لوبیا و مثل این مواد خوراکی هستن. دنیلز اضافه می کنه که انتخاب چربیا مناسب مانند روغن زیتون و چربیای تک اشباع شده و چنداشباع شده و هم اینکه خوردن ماهی و مقدار کمی گوشت کم چرب از اهمیت بالایی برخورداره. در مورد نوشیدنی هم باید گفت که بیشتر آب و چای رو انتخاب کنین. ایشون میگه: «دوری از خوردن غذاهای فرآوری شده و پختن غذا به دست خود و هم اینکه مصرف گاه به گاه خوراکیایی مانند شکلات تلخ پیشنهاد می شه.»

منبع : برترینا

منبع :

Leave a Reply