به دلیل طولانی بودن مدت روز در ماه رمضان، مناسبه که در زمان سحر غذای قوی و کاملی استفاده شه.

محمود خدادوست، معاون طب ایرونی و اسلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان، یکی از چند تا نکته مهم در این ماه رو رعایت آداب تغذیه در افطار و سحر شمرد و گفت : با در نظر گرفتن قرار گرفتن این ماه در فصل تابستون و طولانی تر شدن زمان روز، ً رعایت ترتیب غذا خوردن در افطار و سحر نقش مهمی در گرفتن راحت تر روزه داره.

افطار رو با لیوان آب جوش و خرما شروع کنیم

معاون طب ایرونی و اسلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد : به دلیل طولانی بودن مدت روز، معده به دلیل گذروندن مدت زمان طولانی گرسنه بودن دچار گرما بسیار زیادی می شه. پس پیشنهاد می شه افطار رو با یه لیوان آب جوش و یا یه عدد خرما شروع کنیم تا شدت گرما معده کاهش پیدا کنه.

دوری از همخوری در زمان افطار

خدادوست خواهان دوری از همخوری در زمان افطار شد و گفت : خیلی از افراد طبق عادات غلط در زمان افطار حلوا، زولبیا بامیه، شوله زرد، آش، نون و پنیر و خیلی از شکلای جور واجور دیگه رو پشت سر هم استفاده و به فاصله کمی شام رو هم میل می کنن، این همخوری جدا از اینکه باعث چاقی می شه مشکلاتی مثل : نفخ، سردرد، سرگیچه، احساس بی حسی و سنگینی رو در فرد بوجود میاره.

ایشون بر ضرورت رعایت فاصله وقتی بین غذاخوردن و خوابیدن تأکید کرد و اضافه کرد: اگه فردی بخواد بدون این دست اون دست کردن پس از صرف افطار، شام خود رو هم میل کنه قاعدتاً باید زمان خواب ایشون دو تا سه ساعت از زمان خوردن شامش فاصله داشته باشه، پس اگه فرد بخواد واسه سحر هم بیدار شه قاعدتاً در این صورت زمان حداقلی و مناسب خواب رو از خود میگیره. از طرف دیگه بهترین زمان هضم غذا در زمان خواب اتفاق میفته و به دلیل اینکه فرد خواب خوبی نداشته این مهم هم اتفاق نمی افته.

معاون طب ایرونی و اسلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: اگه هم فردی نمی تونه در افطار غذای سبک بخوره پس باید بعد از اینکه روزه خود رو با یه لیون آب گرم و خرما باز کرد بدون این دست اون دست کردن در همون زمان شام خود رو هم میل کنه تا فاصله بیشتری تا زمان خوابش داشته باشه.

دوری از خواب بعد از سحر

خدادوست با تاکید بر استفاده کافی از مایعات و میوه جات در فاصله بین افطار تا سحر، گفت: به دلیل طولانی بودن مدت روز در ماه رمضان، مناسبه که در زمان سحر غذای قوی و کاملی استفاده شه منتها چون غذای کاملی رو میل می کنن دست کم باید دو ساعت بعد از سحر نخوابن که اگه به فاصله کوتاهی بعد از سحر بخوابن بسیار کسل، سنگین، دهن تلخ و بدبو، احساس سردرد و… پیدا می کنن.

راه کارای جلوگیری از تشنگی/ دوری از مصرف سبزی در وعده سحر

معاون طب ایرونی و اسلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: واسه جلوگیری از تشنه شدن در طول روز هم بهتره در زمان افطار و سحر یه لیوان از مخلوط عرق کاسنی و شاطره رو به جای آب استفاده و موقع سحر هم از مصرف سبزی دوری کنیم چون که آب بدن رو در دستگاه گوارش جذب خود کرده و دفع می شه.

ایشون در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: روزه داران هم اینکه ضمن به کار گیری سبزی خرفه، می تونن تخم خرفه رو هم در ظرف کوچیکی قرار داده و به اون دوغ اضافه کنن تا این دوغ جذب تخم خرفه شه، پس از مدت کوتاهی دوباره این کار رو تکرار کنن تا وقتی که به حد اشباع تخم خرفه دوغ رو به خود جذب کنه، پس از اینکه به طور کامل جذب شد می تونن به اندازه یه قاشق چایخوری در زمان سحر اونو بخورن تا مانع از تشنگی در طول روز شه.

منبع : hidctor.ir

جمع آوری سلامت اکاایران

جمع آوری به وسیله بخش اسلام و سلامت سایت

  • مطالب در رابطه

Leave a Reply