بخاطر این سایت popsugar در گزارشی چگونگی رابطه بین خواب خوب و تناسب اندام رو تشریح کرده.

اینکه رژیم غذایی درست در کنار ورزش کردن دو وسیله مهم در کنترل وزن آدم هستن کاریه اثبات شده، اما در کنار این دو مورد نباید از یه عامل بسیار مهم یعنی داشتن خوابی راحت و خوب غافل شد.

محققان عقیده دارن، خواب با کیفیت از چند جهت بر وزن آدم اثر میذاره و موجب حفظ تناسب اندام اون می شه. بخاطر این سایت popsugar در گزارشی چگونگی رابطه بین خواب خوب و تناسب اندام رو تشریح کرده:

کمک به کم شدن اندازه غذای مصرفی

کلا خواب بر اندازه ترشح هورمونای مربوط به گرسنگی اثر گذاره، مثلا هورمون لپتین که موجب می شه مغز شما پیغام سیری دریافت کنه یا هورمون گرلین که انگار اشتها رو تحریک می کنه. خواب کم به معنی کاهش سطح هورمون لپتین و افزایش گرلینه؛ موضوعی که می تونه زیاد شدن وزن و چاقی فرد رو به دنبال داشته باشه. طبق آخرین تحقیقات انجام شده، زنائی که کم خوابی دارن 300 کالری بیشتر از بقیه مصرف می کنن.

کاهش چربی شکم

استرس و عصبانیت دو عامل مهم در ایجاد چربیای شکمی هستن، این در حالیه که خواب کافی و با کیفیت بالا تا حد بسیاری در کاهش اضطرابای آدمی اثر گذاره و به دنبال اون می تونه از عاقبتای فرعی اینجور موضوعی به خصوص چاقی جلوگیری کنه.

ژنای چاقی رو متوقف می کنه

یافته های گذشته محققان نشون میده، زنائی که شبا 7 الی 9 ساعت می خوابن نسبت به اونایی که کمبود خواب دارن وزنشون کمتره. در واقع اونایی که کمتر از هفت ساعت یا بیشتر از 9 ساعت در طول شب می خوابن ژنای چاقی فعال تری دارن و به خاطر همین آسون تر به زیاد شدن وزن دچار می شن.

انرژی بخشه

اگه شما شبا خوب و به اندازه استراحت کنین، انرژی بیشتری واسه انجام کارای روزانه و کنار اومدن با چالشای زندگی دارین. پس بازنگری در عادتای خواب می تونه آغازی واسه یه چرخه به درد بخور در زندگی باشه، واسه شروع 30 دقیقه فعالیت فیزیکی در طول روز رو یادتون نره.

منبع : شفقنا زندگی

Leave a Reply