: این کارا خطر بیماریای قلبی رو کم می کنن

: این کارا خطر بیماریای قلبی رو کم می کنن 

بعضی از کارا هستن که خطر بیماریای قلبی رو زیاد می کنن،بدیش اینه در جامعه امروزی آمار سکته های قلبی رو به افزایش هست.در سالای 1950 تا 2000 میلادی «1329 تا 1379 شمسی» آمار مرگ و میر حاصل از مریضیای قلبی در ایالات امریکا به 70 درصد رسید. همین طور در همین دوران آمار آدمایی که بر اثر سکته قلبی جون خود رو از دست دادن

در واقع عواملی چون چاقی و دیابت که خطر دچار شدن به مریضیای قلبی و عروقی رو زیاد می کنن رو به افزایش هستن. از دلایل کاهش مرگ و میر حاصل از مریضیای قلبی و عروقی، پیشرفتای زیادی هستن که در پایه پزشکی انجام پذیرفته ان. اما هنوزم نگرانیایی در مورد آینده این مریضیا هست.

کمی زمان لازمه تا بشه خطر دچار شدن به مریضیای قلبی رو کم کرد اما با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی میشه واسه پیشگیری از اینجور مریضیای دست به کار شد. در ادامه اهکارهایی در اختیارتون قرار می گیره که با به کار گرفتن اونا قادر به بازرسی و پیشگیری اینجور مریضیایی هستین.

20 دقیقه در روز دوچرخه سواری کنین

محققان آلمانی، ۱۰۰ مرد راکه از دردهای ناحیه قفسه سینه رنج می بردن، تست ورزش داده بودن و یا آنژیوپلاستی کرده بودن رو مورد بررسی قرار دادن. پس از گذشت یه سال، ۲۱ نفر از اونا، به حملات قلبی، سکته و یا بقیه امراض قلبی گرفتار شدن اما ۶ نفری که ۲۰ دقیقه در روز دوچرخه سواری می کردن، اینجور مشکلاتی نداشتن.

اگه شما یا یکی از اعضای خونواده تون هم آنژیوگرافی کردین، بهتر هست تحت نظر دکتر معالج تون به انجام تمرین و فعالیتای ورزشی بپردازید.

چند بار در هفته شکلات تلخ میل کنین

به دلیل وجود ترکیب شیمیایی به نام «فلاونوئیدها» شکلات می تونه به کارکرد بهتر عروق و انعطاف پذیری اونا کمک کنه. همین طور شیرینی موجود در این شکلاتا از بسته شدن رگا پیش گیری به عمل آورده و واسه کاهش کلسترول بد خون هم خوب هست.شکلات تلخ پر از فیبر و منیزیم هست در حالی که شکلاتهای شیری بیشتر پر از چربی بالا هستن که به افزایش کلسترول خون میرسه.

هر روز صبح مکملای ویتامین ب مصرف کنین

محققان سوئیسی از حدود 200 مرد و زن در رابطه با مصرف ویتامین هایی ترکیبی گروه ب «فولیک اسید ویتامین ب 6 و ویتامین ب 12» و یا ویتامین نمونه، بعد از انجام اعمال جراحی سئوالتی پرسیدن. این ترکیبات دلیل گشایش عروق پس از عمل جراحی می شن. اونا به این نتیجه رسیدن سطح «هموسیستئین» که ماده ای هست که به افزایش مریضیای قلبی کمک می کنه، با مصرف ویتامین های نامبرده شده به 40 درصد کم شد.

ویتامینای نمونه تغییری رو به وجود نیاوردند. همین طور نشون داده شد که گروه ویتامینا در مقایسه با قرصای شکر رگای قلب رو باز نگه می دارن.

صدای خود رو در بین خواب ضبط کنین

اگه شبا خروپف می کنین و واسه اعضای خونواده تون ایجاد مزاحمت می کنین، حتما به دکتر مراجعه کنین به چه دلیل که امکان داره به «آپنه خواب» گرفتار باشین. این مشکل دلیل می شه که صدها بار و در بین خواب، در نفس کشیدن تون توقف به وجود بیاد.این آسیب می تونه به فشار خون بالا و بقیه مریضیای دیگه انجامیده و خطر دچار شدن به حملات قلبی رو هم زیاد کنه.

شبا زودتر بخوابین

تحقیقات انجام شده در دانشگاه هاروارد و روی 70٫000 زن نشون داد که زنائی که در شبونه روز کمتر از 7 ساعت می خوابن خطر دچار شدن به مریضیای قلبی در اونا زیاد میشه. محققان به این نتیجه رسیدن که کمبود خواب باعث ترشح هورمونهای استرس و فشار خون می شه و تغییراتی در قند خون رو هم به دنبال داره.اضافه بر این تحقیقات نشون دادن که خواب بیشتر از 9 ساعت در شبونه روز هم خطر دچار شدن به مریضیای قلبی رو زیاد می کنه.

دست کم یه بار در هفته ماهی مصرف کنین

فرقی نمیکنید که ماهی رو بپزید، گریل کنین، تفت بدین یا سرخ کنین، هر طوری که می خواین اونو مصرف کنین. در پژوهشی که نتیجه اون در سال ۲۰۰۲ میلادی و در یکی از مجلات سلامت کشور آمریکا به چاپ رسید، نشون داده شد، خطر دچار شدن به مریضیای قلبی و یا مرگ حاصل از حملات قلبی در زنائی که دست کم یه بار در هفته ماهی مصرف می کنن،

در مقایسه با زنائی که تنها یه بار در ماه ماهی می خورن، به یه سوم کم میشه. پژوهشای انجام شده در بین مردان هم، نتیجه های برابری رو به همراه داشت.

دست کم 4 بار در هفته و در وعده صبحونه، سریال هایی با فیبر فراوون میل کنین

در مطالعه ای که در سال 1999 میلادی و در دانشگاه هاروارد انجام قبول کرد، نشون داد زنائی که در روز 23 گرم فیبر مصرف می کنن در مقایسه با زنائی که مصرف فیبر هرروز اونا تنها 11 گرم هست ۲۳ درصد کمتر به حملات قلبی دچار می شن. این درصد در بین مردان به کاهش 36 درصدی میرسه.

روی سریال یا ماست هرروز خود حدود 28 گرم تخم کتون اضافه کنین

با انجام اینکار حدود ۲ گرم اسیدچرب اُمگا ۳ دریافت می کنین که از مریضیای قلبی پیشگیری به عمل می آورد و خطر مرگ حاصل از ضربانای عجیب قلب رو هم کاهش میدید.

به سس سالادتان یه قاشق روغنِ کتون اضافه کنین

با اینکار، حدود ۶ گرم اسید چرب اُمگا ۳ که واسه کارکرد و سلامت قلب بسیار خوب هست رو دریافت می کنین.

هرروز دست کم دو فنجون چای بخورین

این که چایی که میل می کنه مشکی یا سبز باشه خیلی فرقی نداره. در پژوهشی که در شهر روتردام هلند انجام شد نشون داد، تنها ۲٫۴ درصد از ۵۰۰۰ شهروند سالم این شهر با مصرف دو فنجون یا بیشتر از چای در طول روز در طول شش سال به حمله قلبی دچار شدن. این در حالی هست که این درصد در بین آدمایی که اصلا چای نمی خوردند،

به ۴٫۱ زیاد شد.بیشتر از ۱۷ تحقیق علمی نشون داده که مصرف هرروز چای، تا ۱۱ درصد، خطر دچار شدن به حمله قلبی رو کم می کنه.

مصرف فندق رو یادتون نره

مصرف حدود ۴۲ گرم فندق در روز می تونه خطر دچار شدن به مریضیای قلبی و عروقی رو کم کنه. می تونین اونو به صورت پودر روی خوراکی چون مرغ و ماهی هم بریزین یا به همراه سبزیجات بخورین.

لوبیا یا نخودسبز رو بخشی از غذای هرروز خود بذارین

محققان دانشگاه «تولان» به این نتیجه رسیدن، آدمایی که اینکار رو انجام میدن تا ۲۲ درصد خطر دچار شدن به مریضیای قلبی و عروقی رو کاهش میدن.

هرروز یه آسپرین بچه بخورین

محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به این نتیجه رسیدن که مصرف هرروز یه آسپرین می تونه تا حدود یه سوم خطر دچار شدن به مریضیای قلبی رو کم کنه. در افراد چاق، سیگاری و یا کسائی که فشار خون بالایی دارن احتمال اینجور مریضیایی بیشتره. واسه مصرف آسپرین حتما با دکتر معالج خود مشورت کنین.

روزی 15 عدد گیلاس بخورین

تحقیقات نشون دادن که «آنتوسیانین» موجود در گیلاس که یه ترکیب شیمیایی هست و باعث رنگ سرخ اونم می شه، اندازه اسید اوریک خون رو کاهش داده و همین امر هم به کاهش دچار شدن به مریضیای قلبی میرسه. می تونین اونو در داخل سالاد هم بریزین یا صبحا آب اونو بخورین.

هر روز یه فنجون لوبیا رو در وعده های خوراکی خود بذارین

با اینکار دست کم ۳۰۰ میلی گرم فولیت دریافت می کنین. در مطالعه ای در دانشگاه تولان نیواورلئان، نشون داده شد در آدمایی که هرروز ۳۰۰ میلی گرم لوبیا می خورن خطر دچار شدن به سکته ۲۰ درصد و در آدمایی که ۱۳۶ گرم از اونو مصرف می کنن، ۱۳ درصد کاهش داره.

بقیه خوراکیا هم دارای فولیت هستن که از اون جمله میشه به پرتقال «۵۵ میلی گرم اسفناج «۵۸ میلی گرم تو یه فنجون و به صورت خام» کاهو «۶۲ میلی گرم تو یه فنجون»، گوجه فرنگی «۲۷ میلی گرم تو یه فنجون» اشاره کرد.در سال ۱۹۹۸ میلادی و در کشور آمریکا آردهای گندم رو با اسید فولیک غنی کردن که همون نوع مصنوعی فولیک هستش.

روزی یه پرتقال بخورین

تحقیقات نشون دادن که پرتقال به دلیل غنی بودن در اندازه «ویتامین ث»، خصوصا واسه افراد سیگاری بسیار خوب هست و خطر سکته قلبی رو کم می کنه. می تونین میوه های دیگری چون توت فرنگی، بروکلی و یا فلفل دلمه های قرمز رنگ رو هم جانشین اون کنین.

نوشابه رو ترک و آب پرتقال رو جانشین کنین

انچه می خورید در تورم بدن تون تاثیر میذاره و تورم هم منتهی به مریضیای قلبی می شه. در مطالعه ای که در دانشگاه نیویورک انجام قبول کرد نشون داده شد، تورم در بین آدمایی که نوشیدنیای شیرین میل می کنن بیشتر از کسائی هست که به جای نوشیدنیای شیرین از آبمیوهای طبیعی استفاده می کنن.

اونا به این نتیجه رسیدن که «ویتامین ث» می تونه نقش ضدتورم رو داشته باشه. به خاطر همین هم بهتر هست از آبای غیر طعم دار یا نوشیدنیای به طور کامل طبیعی و بدون شکر استفاده شه. بقیه تحقیقات انجام شده بر آب پرتقال نشون داده که می تونه سطح فولیتای مراقبت کننده از قلب رو تا ۴۵ درصد زیاد کرده و اندازه «هموسیستئین» مضر واسه قلب رو هم تا ۱۱ درصد کم کنه.

هر دو ساعت یه بار، حدود ۲۳۶ میلی لیتر آب استفاده کنین

تحقیقات انجام شده در دانشگاه لیندای کالیفرنیا نشون داده، زنائی که در روز بیشتر از ۵ لیوان آب می خورن در مقایسه با زنائی که کمتر از دو لیوان آب میل می کنن، خطر مرگ در بین اونا به دلیل مریضیای قلبی تا ۵۰ درصد کم میشه. با مصرف اندازه کافی آب، جریان خون خوب میشه. کمبود آب در بدن دلیل کاهش جریان خون شده و به گرفتگیای عروق میرسه.

دو بار در هفته با زردچوبه یا زنجبیل غذا درست کنین

از اونجایی که تورم، عامل اصلی دچار شدن به مریضیای قلبی هست، خاصیت ضدتورم این دو ماده می تونه به پیشگیری از مریضیای قلبی برسه.

.

منبع :gahar.ir

Leave a Reply