:
این چیزها رو با هم نخورین!

:

سایت جام جم آنلاین: بعضی ترکیبای غذایی وجود دارن که خوردنشون با هم می تونن مشکلاتی واسه سلامتی ما بسازن. اینجا لیستی از این ترکیبا رو ارائه می دیم تا بدونین از چه چیزایی باید دوری کنین.
در جامعه مدرن، وقتی صحبت از خوردن می شه، زیاده روی، پُرخوری و شکم پرستی و حرص و زیاده خواهی رفتارای عادی و گسترده هستن. هممون مضرات خوردن هله هوله و غذاهای ناسالم رو میدونیم اما بازم تا خرخره از این خوراکیا می خوریم. هممون فکر می کنیم که این خطرات رو می شناسیم اما واقعا میدونیم که باید از چه چیزایی دوری کنیم؟ ترکیبای غذایی وجود دارن که می تونن خطراتی واسه سلامتی ما داشته باشن. اینجا لیستی از این ترکیبا رو ارائه می دیم تا بدونین از چه چیزایی باید دوری کنین.

1. میوه همراه غذا یا بعد از اون
به چه دلیل؟ میوه خیلی سریع جذب می شه، یعنی فوراً از معده عبور کرده و جذب روده ها می شه. وقتی این میوه ها با غلات، شکلای جور واجور گوشت و یا خوراکیای خشک ترکیب می شن، می تونن به مدت طولانی در مجرای گوارش باقی بمونن و شروع به تخمیر شدن می کنن. این حالت می تونه به جدار روده ها آسیب برسونه و بقیه مشکلات رو موجب شه.
2. پروتئین حیوونی و نشاسته
به چه دلیل؟ جذب پروتئین حیوونی و کربوهیدرات به طور همزمان می تونه اثرات هر کدوم از این بزرگ مغذیا رو خنثی کنه. آنزیمای گوارشی متفاوت، در اختلاف با هم می تونن موجب نفخ، احساس ناراحتی و مشکلات معده شن.
3. لیموترش و داروی سرفه
به چه دلیل؟ لیموترش می تونه با استاتینای کاهنده کلسترول تداخل بسازه. یکی از داروهای عادی سرفه دکسترومتورفانه، در صورت افزایش اندازه دارو در جریان خون، مشکلات جانبی ناخواسته این دارو در بدن شدت پیدا می کنه. این مشکلات جانبی شامل توهم و بی خوابی می شه، پس پیشنهاد می شه از مصرف همزمان آب لیموترش و داروی سرفه دوری کنین.
4. کربوهیدراتای پر نشاسته و گوجه فرنگی
به چه دلیل؟ گوجه فرنگی یه میوه اسیدیه و اگه همزمان با کربوهیدراتای نشاسته دار خورده شه می تونه مشکلاتی بسازه. کربوهیدراتای نشاسته دار شامل برنج یا سیب زمینی شیرین می شه. خوردن همزمان این دو، می تونه خطر ریفلاکس معده، سوء هاضمه و بقیه مشکلات گوارشی رو داشته باشه. هم اینکه این باور هست که خوردن همزمان گوجه فرنگی و کربوهیدرات نشاسته دار دلیل احساس خستگی و ناخوشی بعد از غذا می شه.
5. ماست و میوه
به چه دلیل؟ ترکیب میوه و اجناس لبنی می تونه منتهی به ناراحتیای زیادی شه. لبنیات می تونن احتقان آور، بسته کننده سینوسا، انگیزه سرماخوردگی و شدید شدن علائم آلرژی باشن. وقتی فرآورده های لبنی با میوه جات ترکیب می شن این علائم ممکنه بدتر هم شن. گزینه بهتر واسه انتخاب، ماست یونانی طبیعی بدون هیچ میوه اضافیه.
6. غله و شیر
عجیب به نظر می رسه چون ترکیب غله و شیر، غذای صبحونه خیلی از افراد در سراسر دنیاست و تقریباً همیشه با شنیدن نون اون یاد صبحونه می افتیم، اما هر دو اینا شامل کربوهیدراتای سریع الهضم هستن که به بدن فشار وارد می کنن، هر دو می تونن موجب افزایش قند خون شده و دلیل احساس خستگی در شما شن و وقتی که قند خونتون دوباره پایین اومد باعث می شن ولع زیادی واسه خوردن هله هوله داشته باشین.

7. همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده
هر چقدر هم که از این حقیقت طفره بریم، واقعیت اینه که یه وعده غذایی بدون دردسر و در دسترس، معمولاً ناسالم و مضره. غذایی که اندازه بالایی چربی داره و زیاد هم سرخ شده، مواد نگهدارنده و بقیه مواد شیمیایی هم در اون هست، می تونه کلسترول رو بالا ببره. حالا اگه اینجور غذایی با قند موجود در سیب زمینی سرخ کرده هم ترکیب شه، سیتوکینایی تولید می کنه که موجب التهاب و تسریع روند پیری می شن، این بار اگه وسوسه شدید همچین چیزی بخورین، بهتره ولعتان رو سرکوب کنین!
8. مافین و آب میوه
ترکیبی که کالری فراوون داره در حالی که ارزش غذایی اش بسیار کمه. اگه روزتون رو با خوردن اینجور ترکیبی شروع کنین، ممکنه اواسط بعدظهر با کمبود انرژی مواجه شده و دلتون بخواد پرخوری کنین، و اگه هم جواب این اشتها رو ندین کج خلق و استرسی میشین. کمبود پروتئین و فیبر، با مصرف زیاد شکر و قند خون زیاد شده جور در نمیاد. اگه واقعا دلتون می خواد یه مافین بخورین، بهتره دنبال نوع سبوس دار اون باشین و به بدنتون احترام بذارین!
این لیست می تونه بازم ادامه پیدا کنه اما حالا شما اصول رو میدونید و یه قدم به سمت سلامتی بیشتر جلو رفته اید. بدن و ذهن شما باهم کار می کنن و از هم اثر می گیرن، پس با هر دو با احترام و مراقبت رفتار کنین و نتیجه لذت بخشش رو ببینین.

منبع : برترینا

.

منبع :

Leave a Reply