SEM چیه؟ پس از فعالیت به مدت ۴ سال به عنوان وبمستر هربار جواب متفاوتی واسه این سوال گرفتم. یه وبمستر می تونه به عنوان یه مدیر بر فعالیت طراحان، مشاوران، بازاریابان و سئو کاران نظارت کنه و یا همه فعالیتا رو خود به تنهایی بکنه ولی در هر دو صورت جواب سوال SEM چیه تاثیر زیادی بر موفقیت اون داره.

SEO و SEM دو اسم واسه یه معنی؟

واسه خیلی از آدمایی که در اینترنت فعال هستن این دو معنی هنوز نامعلوم و مبهم مونده ان و یا SEM  و SEO رو یه چیز میدونن ولی به نظر من SEM  یا همون  Search Engine Marketing و SEO فرق زیادی با هم دارن.

بازاریابی موتورهای جستجو Search Engine Marketing

SEM مفهومی بسیار گسترده ایه. در واقع تموم فعالیتایی که هم جهت با به کار گیری تکنولوژی موتورهای جستجو جهت افزایش بازدید یه سایت، جذابیت و درآمد انجام میشه، بخشی از SEM هستن پس SEO رو هم شامل می شه.

بخشایی از SEM که بطور جدا از هم از SEO هستن و فرقای این دو رو شامل می شن رو در ادامه توضیح میدیم.

پرداخت هزینه به دایرکتوریای بزرگ و شناخته شده واسه اینکه سایت شما رو به بازدیدکنندگان و در یافته های جستجو نمایش بدن بسیار راحت تر از آماده سازی مناسب واسه حضور در صفحه اول موتورهای جستجوئه. بعضی از این دایرکتوریا فقط با پرداخت هزینه و بعضی مجانی سایت شما رو به نمایش می ذارن و با پرداخت هزینه اندازه محبوبیت و بازدید شما رو زیاد می کنن. که در واقع بخشی از SEM شما میشه. یکی از وب دایرکتوریا معتبر ایرونی سایت هزار سایت هستش.

تبلیغات سنتی

به عنوان بخش دیگری از SEM، این روش شامل قرار دادن تبلیغات پولی شما در یافته های موتورهای جستجوئه که با در نظر گرفتن کلید واژه مناسب مورد نظر خودتون و براساس تعداد نمایش به بازدیدکنندگان صفحات جستجو واسه شما هزینه داره. در واقع تبلیغات شما به تعداد بازدیدکنندگان از سایت تون بستگی نداره.

تبلیغات کلیکی (PPC)

در این روش شما فقط به ازای تعداد کلیک بر تبلیغ هزینه خواهید پرداخت. هزینه این روش در SEM بمراتب بالاتر بوده و شناخته شده ترین سایت در این مورد موتور جستجوی گوگله. در این روش شما اندازه هزینه مورد نظرتون واسه تبلیغ و کلید واژه رو مشخص کرده و به ازای بازدیدکنندگان سایت تون از این راه مقداری پول از حساب شما کسر می شه. کمپینای تبلیغاتی زیادی الان در ایران به همین روش فعالیت می کنن که همکاری با اونا شامل SEM نمی شه و به تبلیغات سایت شما مربوط میشه.

امتیازات SEM

در مقایسه بین SEO تنها و SEM، سرعت بالای SEM در نتیجه گیری بسیار چشمگیره. اگه شما می خواید سریع پیشرفت کنین و نیاز به بازدیدکنندگان زیادی در زمان کوتاهی دارین با پرداخت هزینه اون به هدف خود می رسین ولی در SEO شما نیاز به صبر و زمان بیشتری واسه کسب موفقیت دارین.

مشکلات SEM

مشکلات

شاید انتظار اینجور بخشی رو نداشتید! کمی عمیق تر فکر کنین، شما در SEM هزینه و زمان زیادی رو واسه ورود بازدیدکنندگان به سایت خود صرف می کنین. اونا در سایت شما با چی مواجه می شن؟ شما اونا رو به سایت خود دعوت کردین و توقع دارن که اطلاعات مورد نظرشون رو بدون هیچ سختی ای گرفتن. دسترسی به مطالب سایت شما سریع و آسونه؟ چیزی که تبلیغ اون رو کردین در سایت شما هست؟ شما در SEM تنها چند ثانیه واسه جلب رضایت بازدیدکنندگان زمان دارین و اگه چیزی که رو میخوان ارائه ندین به سرعت از سایت شما خارج می شن و به سایت دیگری می رن.

در SEM سایت شما باید از نظر محتوا، زیبایی و چگونگی ارائه آماده حضور بازدیدکنندگان باشه وگرنه به سرعت فراموش شده و یا به عنوان سایتی ناجور تو ذهن اونا باقی می مونین.

اول SEO بعد SEM

هیچ روش هدف دار SEM ای بدون SEO مناسب موفق نیس. با در نظر گرفتن اینکه SEO به معنی آماده سازی سایت هم واسه بازدیدکنندگان و هم موتورهای جستجوئه شاید به تنهایی واسه یه سایت کافی باشه. با این حال اگه شما توان مالی کافی واسه SEM رو دارین، اول SEO سایت خود رو آماده کنین.