رنک برین RankBrain الگوریتم جدید رتبه بندی گوگل

دنیای سئو همیشه در حال تغییره و فاکتورهایی که واسه رتبه بندی سایتا در صفحه یافته های موتورهای جستجو استفاده می شه هم همیشه ثابت نمی مونه. گوگل به عنوان پرکاربردترین موتور جستجوی اینترنتی تا الان بارها الگوریتمای رتبه بندی خود رو تغییر داده وآپدیت کرده. چون گوگل در بازار جستجوی اینترنتی نفوذ و انحصار زیادی داره، باخبر شدن از بروزرسانی الگوریتمای رتبه بندی اش چیزی لازمه، چون در صورت هم جهت نشدن با اون ممکنه رتبه سایتا در صفحه یافته های جستجوی گوگل افت کنه و موجب کاهش ترافیک ورودی به اونا شه.

گوگل در سالای گذشته همیشه تلاش کرده تا تجربه کاربری موتور جستجوی خود رو بهتر کرده و یافته های جستجوی با کیفیتی رو به کاربرانش نمایش دهد. کلا گوگل در تلاشه تا معیارهای رتبه گیری سایتا در صفحه یافته های جستجوی خود رو بیشتر به سمت فاکتورهای کیفی و کاربر پسند بفرسته و از ورود سایتایی با محتوای ضعیف به بالاترین جایگاه یافته های جستجو جلوگیری کنه. یکی از جدیدترین اقدامات گوگل در این مورد معرفی الگوریتم رنک برین (RankBrain) است.

الگوریتم رنک برین (RankBrain) که گوگل اونو در اواخر اکتبر سال ۲۰۱۵ معرفی کرد، یه سیستم هوش مصنوعیه که از الگوریتمای یادگیری ماشین (machine learning) استفاده می کنه. الگوریتمای یادگیری ماشین به کامپیوترها (معنی کلی) امکان میده که از راه داده ها و آزمایشاتی که انجام میدن، یادگیری در مورد شرایط سیستم بدست بیارن و کارکرد خود رو کم کم بهتر کنن. این الگوریتما به گوگل کمک می کنه تا عبارات جستجو رو بهتر پردازش کرده و عواقب مناسب تری رو به کاربران خود نمایش دهد. گوگل الگوریتم رنک برین (RankBrain) رو به عنوان سومین عامل مهم (بعد از بک لینک و محتوا) واسه رتبه بندی سایتا در صفحه یافته های موتور جستجوی خود معرفی کرده.

بک لینک

براساس گفته کارشناسان سئو این الگوریتم مطمئنا رتبه سایتا رو در آینده بشدت تحت تاثیر قرار میده. اما الان مهندسان گوگل بیشتر روی آزمایش این الگوریتم متمرکز هستن و کاربران طی ماه های آینده به مرور اثرات اونو در یافته های جستجو می بیننن. رنک برین (RankBrain) به دلیل به کار گیری الگوریتمای یادگیری ماشین قادر میشه تا معنی عبارات و واژه ها رو بهتر تشخیص داده (پیشرفته تر از الگوریتم مرغ مگس خوار) و با بازخوردی که از کاربران گوگل دریافت می کنه، نتایجی رو به اونا نمایش دهد که بیشترین شباهت رو به چیزی که اونا دنبالش بودن داشته باشه. در واقع این الگوریتم به گوگل کمک می کنه تا حدسای بهتری از نظر معنایی در مورد عبارات جستجو کاربران بزنه.

الگوریتم رنک برین (RankBrain) اصول قبلی سئو رو تغییر میده؟

اصول سئو به دلیل معرفی این الگوریتم تغییر نمیکنه، بلکه مسئله اصلی تغییر روش هدف دارای سئو و بهبود رتبه سایت هاست. مثلا اگه قبلا چگالی کلمات کلیدی موجود در صفحه، به کار گیری کلمات کلیدی در تیترها و لینکا و … مهم بود، در آینده کیفیت محتوای صفحه، کاربر پسند بودن، به درد بخور، جدید و طبیعی بودن اون اهمیت پیدا می کنه. نکته رقابت برانگیز اینه که راه مشخصی واسه بهبود رتبه سایت به اون شکلی که در گذشته وجود داشت، در آینده وجود نداره.

واسه درک بهتر این نکته به مثالی که می خوام بزنم توجه کنین. اگه رتبه سایت رو همونطور که گوگل توصیف می کنه، تحت تاثیر ۲۰۰ عامل در نظر بگیریم، در گذشته وزن این عوامل به طور تقریبی مشخص بود اما وزن این عوامل در آینده با در نظر گرفتن نوع عبارات جستجو و سایتای ارائه دهنده محتوا، تغییر می کنن. واسه مثل ممکنه دو سایت مشابه واسه رسیدن به رتبه ۱ به ازای یه کلید واژه نیاز به بک لینک بیشتر داشته باشن، اما دو سایت دیگه واسه کلید واژه دیگه به جای تعداد بک لینک بیشتر نیاز به محتوایی تخصصی تر داشته باشن.

رتبه بندی سایتا در گذشته:

ارائه محتوای با کیفیت به کاربرانه

در واقع الگوریتم رنک برین (RankBrain) می خواد کاری که بقیه الگوریتمای رتبه بندی گوگل (پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار، کبوتر و …) انجام می دادن رو با کمی تغییرات و با پیچیدگی و دقت بیشتری بکنه. مزیت این الگوریتم یادگیری و بهبود دائمی اون در طول انجام جستجو و نمایش یافته هاس، مانند بازیکن تنیسی که هرچه بیشتر بازی می کنه تجربه و تسلطش بر بازی بیشتر می شه.

کبوتر

در آینده مقالات بیشتری در مورد چیستی این الگوریتم در بلاگسیما منتشر می کنیم و راهکارهایی جهت آماده سازی سایتا واسه اون ارائه می کنیم.