بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست؟

بازاریابی رسانه های اجتماعی (Social Media Marketing) یکی دیگر از روش‌های دیجیتال مارکتینگ بوده که مبتنی بر رسانه های اجتماعی است. در این بستر کسب و کارها می‌توانند ارتباط خودشان را کاربران نزدیک‌تر کرده و نظر، پیشنهاد و انتقاد آنها را به صورت مستقیم مشاهده و دریافت کنند. در بازاریابی رسانه های اجتماعی یک کسب و کار می‌تواند با ارائه محتوا مرتبط، مفید و کاربردی، کاربران را جذب کرده و همچنین کاربران (و مشتریان قدیمی) خود را وفادارتر کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رسانه های اجتماعی، قابلیت به‌اشتراک گذاری محتوا است.

 

ماهیت رسانه های اجتماعی

برای شروع فعالیت در بازاریابی رسانه های اجتماعی ابتدا باید با ماهیت شبکه های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر، گوگل پلاس و… آشنا شوید. در مقاله اصول بازاریابی محتوادر مورد انواع «محتوا» توضیح داده شد که توصیه می‌کنم آن را مطالعه کنید. رسانه های اجتماعی نیز هر کدام بر روی شکلی از محتوا تمرکز داشته و به منظور تصاحب محتوایی خاص وارد بازار شده‌اند.

یک) فیس‌بوک

دو) گوگل پلاس

سه) توییتر

چهار) یوتیوب

پنج) اینستاگرام

شش) لینکدین

هفت) ساندکلاد

هشت) ردیت

نه) پینترست

ده) تلگرام؟

روش‌های فعالیت برای بازاریابی رسانه های اجتماعی

همانند همه روش‌های دیجیتال مارکتینگ شما برای بازاریابی رسانه های اجتماعی باید یک استراتژی دیجیتال داشته باشید. در رسانه های اجتماعی چه کاری می‌خواهید انجام دهید؟ چه برنامه‌ای برای آن دارید؟ صرفا حضور در آن و سایت حساب کاربری به‌ هیچ دردی نمی‌خورد و باید برنامه‌ای برای فعالیت مستمر درآن‌ها داشته باشید. در ادامه روش‌هایی را برای بازاریابی رسانه های اجتماعی بررسی خواهیم کرد اما فراموش نکنید که تمامی روش‌های دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال به‌منظور به‌فروش رساندن محصول و یا خدمات شما است و در همه روش‌های معرفی شده، هدف نهایی، رضایت کاربر برای استفاده از سرویس‌های شماست.

یک) اطلاع رسانی کنید

در بازاریابی رسانه های اجتماعی خلاقیت بسیار مهم است. وقتی در سایت می‌گوییم اطلاع رسانی کنید شما تنها کافی است خبرها در سایت منتشر کنید اما در رسانه های اجتماعی نباید به همان شکل عمل کنید. استفاده از تصاویر ویژه و یک طرح اختصاصی برای انتشار آنها می‌تواند بسیار موئر باشد. همچنین با بهره گرفتن از ابزارهای استوری فیس‌بوک و اینستاگرام می‌توانید تیترها را منتشر و سپس از کاربران بخواهید لینک را باز کنند و خبر را در سایت شما مطالعه کنند.

این مدل از بازاریابی رسانه های اجتماعی در همه شبکه‌ها تقریبا جواب داده و می‌توانید از همه آنها استفاده کنید. در این مدل نباید هشتگ‌ها را فراموش کنید. پست کردن هشتگ‌های مرتبط با خبر و موضوع می‌توانید نقش مهمی در دیده شدن مطلب شما داشته باشد.

دو) معرفی و پیشنهاد محصول

همچنین اگر کسب و کار اینترنتی شما خدماتی را ارائه می‌دهند، می‌توانید یک صفحه فرود (Landing Page) را طراحی کرده و در مورد کسب و کار خود به صورت کامل توضیح دهید و لینک آن را در قسمت لینک پروفایل خود قرار دهید و از کاربران بخواهید آن را مطالعه کنند. در این مدل شبکه‌های اجتماعی ردیت و لینکدین به کمک شما نمی‌آید و بهتر است از سایر شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. پینترست با قابلیت ثبت سفارش می‌تواند بسیار برای شما موثر باشد اما متاسفانه جدا از فیلتر بودن در ایران، کاربران کمی هم در این شبکه فعال هستند که بتوانید به آنها خدمات بدهید. ارسال تخفیف‌ها و محصولات ویژه در این مدل می‌تواند فروش شما را در مناسب‌ها بالاتر ببرد.

سه) برند سازی و جلب اعتماد مشتری

در اولین قدم‌ها باید به ساده‌ترین شکل در چندین مرحله (پست) خود معرفی کنید. سپس برای مثال می‌توانید تصویری واقعی از نحوه ارسال سفارشات و یا خدمات در حال انجام منتشر کنید. این شیوه بسیار موئر برای اعتمادسازی است. از تیم خود در روز های مختلف عکس گرفته و مرتب آن را در صفحه منتشر کنید. جواب سوال‌های کاربران را بدهید و همه‌جوره سعی کنید واقعی باشید.

وقتی به صورت حرفه‌ای خود را معرفی کنید و مدام از فعالیت خود گزارش در رسانه های اجتماعی منتشر کنید، اعتماد کاربران به شما بیشتر شده و از طریق می‌توانید آنها برای خرید به سایت منتقل کنید. انتهای چرخه این فرآیند، سرافرازی برند شما بوده و کمک بسیار بزرگی برای روند برند سازی شما می‌کند.

چهار) کمپین‌های مناسبتی و مسابقه

یکی از مرسو‌م‌ترین روش‌ها برای اجرای کمپین تبلیغاتی، وصل کردن با یک مناسبت خاص است. وقتی می‌خواهید برای مثال لباس‌های زمستانه خود را به فروش برسانید، بهتر است درست در همین فصل، و در شروع آن محصولات را معرفی برای تشویق به خرید، کد تخفیف داده و یا با تخفیف آن‌ها را معرفی کنید. سپس با طرح‌های اختصاصی و گرافیکی زیبا، کاربران رسانه های اجتماعی را تشویق به خرید و مشاهده محصولات خود کنید.

دومین مورد این بخش مسابقه است. بسیاری از صفحه‌ها در رسانه های اجتماعی یک مسابقه برپا کرده و درآن سوالی می‌پرسند، نظرسنجی می‌گذارند و یا مانند سنتی در اینستاگرام می‌نویسند، برای ما کامنت گذاشته و دوستان خود را تگ کنید. یک جایزه تعیین کنید، سپس از همین طریق می‌توانید نمایش و تاثیر (Impressions) بسیار بالا در رسانه های اجتماعی داشته باشید. فقط یادتان نرود که به قول خود وفا کنید، در صورتی که جایزه به برنده و یا برندگان ارسال نکنید، باید برای همیشه با رسانه های اجتماعی خداحافظی کنید.

برنامه ریزی بازاریابی رسانه های اجتماعی

باید هدف خود را مشخص کنید که از رسانه های اجتماعی چه چیزی می‌خواهید بدست آورید. اگر صرفا بی‌هدف پروفایل رسانه های اجتماعی خود را پر کنید و وقت و بی‌وقت آن را بروزرسانی کنید، به چیزی نخواهید رسید. همانطور که گفته شد از رسانه های اجتماعی می‌توانید به‌خوبی برند سازی کنید و نباید قدرت آن را فراموش کنید.

هدف شما صرفا نباید فروش و یا سوددهی در ابتدا باشد و همین که بتوانید کاربران را به سایت خود منتقل کنید، یعنی نصف راه را رفته‌اید. این روند باید مدام تکرار شود. مدام محصولات با طرح‌های زیبا برای کاربران نمایش داده شود و تا هر بار به سایت شما سر زده و سپس از شما خرید کند. نکته مهم استفاده از لینک‌ها برای هدایت کاربران است. هدف شما می‌تواند حتی افزایش بازدید سایت باشد، زیرا اگر بتوانید یک رسانه اجتماعی را پر مخاطب کنید، همزمان با آن سایت شما هم پربازدیدتر می‌شود. البته بهتر است برعکس به این قضیه نگاه کنید، یعنی تمرکز اصلی بر روی سایت و از آن طریق هم مخاطبین را به رسانه های اجتماعی منتقل کنید.

خرید فالوور ارزان اینستاگرام

برای مثال از خریداران سایت می‌توانید درخواست کنید، سفارش خود را که تحویل گرفته‌اند، برای شما عکس در اینستاگرام گرفته و شما را تگ کنند. شما هم قول بدهید که از بین عکس‌های برگذیده، جایزه‌ای را اهدا خواهید کرد. این مدل هم می‌توانید کاربران سایت را به رسانه اجتماعی منتقل و هم کاربر رسانه اجتماعی را برای خرید از سایت ترغیب کند.

 

شبکه‌های اجتماعی در دنیای وابسته به اینترنت، ابزاری موثر و کارامد برای حضور در بازارهای کسب وکار به‌شمار می‌روند. چیزی که امروز، در شبکه‌های اجتماعی بیش از همیشه مورد توجه است، به وجود آمدن ابزارهای دیجیتال و نقش آنها در توسعه این شبکه‌هاست. در سالهای اخیراستفاده از شبکه‌های اجتماعی رشد چشمگیری در سراسر جهان داشته است و از این طریق، افرادی که علایق مشترکی دارند، با ارتباط با هم روابط گسترده‌ای را به وجود می‌آورند.

تلگرام و اینستاگرام در بین شبکه های اجتماعی موجود در ایران، در بالاترین رده ی محبوبیت بین کاربران قرار دارند و از این رو اهمیت این دو اپلیکیشن کاربردی که قابل استفاده در همه ی محیط ها هستند، بسیار حائز اهمیت بین کاربران و صاحبین کسب و کار هستند. اینستاگرام یکی از شبکه هایی است که شما به نسبت برنامه ای همانند تلگرام محدودیت های بیشتری در آن دارید. اما با این حال، در اینستاگرام با محیط های بازتر و پویا تری نسبت به شبکه های اجتماعی دیگر، روبرو هستید.

خرید فالوور- گلدفالوور

۱صفحه ی کاربری خود را با هشتگ به دیگران معرفی کنید

 

یکی از بهترین راه ها و صد البته رایگان ترین راه ها برای معرفی صفحه ی شما در اینستاگرام به دیگران، استفاده از هشتگ در زیر پست هایتان است. البته فراموش نکنید که استفاده از هشتگ، در حالتی کارساز است که صفحه و پست شما در حالت عمومی قرار داشته باشد. برای شروع در پایان نوشته تان ،از هشتگ های مرتبط استفاده کنید تا در صفحات گردشی بیشتر و بالاتر دیده شوید. به مرور زمان که تعداد دنبال کنندگانتان بیشتر شد، از هشتگ های کمتر نیز می توانید استفاده کنید. نکته! در پی نوشت هایتان از کسانی که از پست شما دیدن کرده اند بخواهید تا به صفحه ی شما سر بزنند و شما را دنبال کنند. این گونه با یک تیر دو نشان زده اید. پی نوشتهای منحصر به فرد و مناسبی برای پست خود بنویسید. نکته ی مهمی که در زمینه ی جذب مخاطب به صفحه ی مجازی شما وجود دارد این است که، صبر داشته باشید تا مردم به صفحه ی شما جذب شوند.

۲تعداد مطالب صفحه تان را بالاتر ببرید.

در میان صفات ماهیت فضای مجازی اینستاگرام، بر خلاف پیام رسان مجازی تلگرام این قابلیت وجود دارد که آمار درستی ار تعداد پست های منتشر شده را به شما نشان دهد که بیشترین بازدید را داشته اند. این اتفاق این گونه می افتد که مطالبی که تعداد بازدید بالاتری داشتنه اند و بین دیگرانی که شما را دنبال می کنند محبوب بوده اند، در صدر لیست مطالب در گردش شما قرار می گیرند و شما با استفاده از این مزیت می توانید در یابید که هرکدام این مطالب از محبوبیت بالاتری برخوردارند و از کدام دسته مطالب بیشتر استفاده کنید. با استفاده از این روش شما می توانید در مدت زمان کمی، مطالب محبوب بسیاری که البته با مضمون های مرتبط با صفحه ی شما در هماهنگی و خوانش باشند، استفاده کنید. در حالت کلی ارزش یک صفحه مجازی در پیش روی مخاطبان، به مطالب و تعداد آن است. به همین خاطر اگر بتوانید با سرعت، مطالب زیادی در حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ پست در صفحه ی خود قرار دهید، ارزش بهتری نسبت به یک صفحه ی کم پست، به صفحه ی خود داده اید. بعد از این که مطالب خود را آماده کردید و در صفحه ی عمومی قرار دادید، حالا در قدم بعدی، به عکس و یا ویدئویی که به همراه آن پست می خواهید به اشتراک بگذارید توجه کنید. البته این را هم اضافه می کنیم که در روز تعداد زیادی پست نگذارید. همین طور هم در زمان های مناسبی همچون حوالی ظهر و یا حوالی عصر، پست بگذارید.

۳استفاده از عکس ها و ویدئو های با کیفیت

کیفیت و رنگ عکس بسیار در جذب مخاطب فضای مجازی همچون اینستاگرام بسیار نقش مهمی دارد زیرا در نگاه اول، همه چیز از فیلتر چشم گذر خواهد کرد واولین چیزی که می بینیم، عکس و یا ویدئو است. از عکس و ویدئوی با کیفیت و با تنوع های رنگی متفاوت و مربوط به موضوع پستتان استفاده کنید. در ضمن به این نکات حتما توجه کنید. از عکس های مربع شده و در سایز ۸۰۰×۱۰۰۰ استفاده کنیداز عکس های تکراری استفاده نکنید.

۴ظاهر رسمی و موجهی داشته باشید

این که می گوییم رسمی به این معنا نیست که از اتود های اتوکشیده و خشک استفاده کنید. شما برای این که به صفحه ی خود وجاهت ظاهری ببخشید می توانید از یک ظاهر معرف اختصاصی بهره ببرید. لوگوی مخصوص به خود را با موضوع محوریت صفحه تان، تنظیم و طراحی کنید و بر روی نشان پیج خود قرار دهید. بهتر است از اسم صفحه ی خود به عنوان هشتگ اختصاصی در پست هایتان همراه با لوگوی خود استفاده کنید. رعایت این موارد باعث می شود تا کاربران متوجه شوند که صفحه ی شما دارای مدیریت است و برای آنان مفید است. همچنین شما می توانید از قسمت معرفی خود در تنظیمات، ماهیت صفحه ی خود را در قسمت تنظیمات تجاری یا Bussiness toolاستفاده کنید و زمینه ی کاری صفحه تان را مشخص نمایید. این گونه اعتبار صفحه ی شما بالا می رود. هدف صفحه ی خود را مشخص کنید و به سلیقه ی بیننده احترام بگذارید.

۵برای گذاشتن لینک از قسمت معرفی استفاده کنید

اینستاگرام برای استفاده از برچسب و نظرات در برخی از جایگاه ها، محدودیت ایجاد کرده است و شما در پی نوشت پست های خود از لینک سایت یا اپلیکیشن هایی همانند تلگرام استفاده کنید. برای این کار یا باید از قسمت استوری بهره ببرید و در آن جا لینک مورد نظرتان را بگذارید و یا باید از قسمت معرفی یا همان بیو استفاده کنید تا لینک الحاقی شما، کار کند.

۶صفحه خود را تبلیغ کنید

برای این که مخاطب عام تر و بیشتری را در اقصی نقاط کشور و یا حتی جهان پیدا کنید، هزینه ای را حتما برای تبلیغات در صفحات بزرگ تر و البته معتبر تر ،بپردازید و تبلیغ کنید. برای این که در زمینه ی تبلیغات صفحات کاربردی را پیدا کنید، بدون توجه به تعداد فالوور صفحه، به تعداد نظرات و لایک های پست های صفحه دقت کنید. ابتدا شاید سخت و وقت گیر به نظر بیاید اما برای این که منابع مالیتان را هدر ندهید، این کار را انجام دهید تا در کوتاه مدت جواب دلخواه برای دیده شدن را بگیرید. هستند کسانی که از امکاناتی همچون دنبال کنندگان غیر واقعی استفاده کنند، اما استفاده از این امکان در تعداد و مقیاس بالا باعث می شود که کاربران دیگر متوجه این موضوع شده و حتی دنبال کنندگان خودتان هم از صفحه ی شما انصراف دهند و این باعث کاهش اعتبارتان می شود. دلیلش هم بسیار ساده است. شما لایک و نظرات کافی ندارید ولی دنبال کنندگانی دارید که پست های شما را حتی نمی بینند!!!

۷– رفتارهای نامتناسب با قوانین اینستاگرام را حذف کنید

اینستاگرام بسیار در زمینه ی فعالیت های رباتیکی که در آن انجام می شود، حساس و زیرک است. اگر در پست های خود از ربات ها و الگوریتم های غیر معمول استفاده کنید، باعث کاهش دیده شدن و کاهش تعامل به دستیابی شما به مخاطبان جدید می شود و در نتیجه بازده صفحه ی شما را تحت شعاع قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *