اینکه سرپا غذا بخورین یعنی صبحونه، نهار یا شام رو وایس تاده بخورین ً خطرناک نیس. اما با این حال این جور غذا خوردن احساس گرسنگی رو برطرف نمی کنه. به خاطر همین هم معمولاً به ریزه خواری بعد از غذا رو می بیارین. این عادتای ناجور غذایی به اضافه وزن و چاقی بیشتر از اندازه منجر می شه. واقعیت اینه که این حالتا هم واسه بدن گران تموم می شه. به خاطر همین پزشکان و کارشناسان بخش تغذیه پیشنهاد می کنن که همیشه نشسته غذا بخورین. مطالعه ادامه مطلب رو از دست ندین.

 چگونگی درست غذا خوردن

لحظاتی که واسه غذا خوردن اختصاص داده می شه باید در آرامش واقعی باشه. در این لحظات نباید بدن ما در تنش و استرس باشه. به خاطر اینکه استرس کار گوارش رو دچار مشکل جدی می کنه. نشسته و در حالت آروم غذا خوردن به تعادل غذایی کمک کرده و اجازه نمی ده که بدن دچار مشکلاتی مانند چاقی و اضافه وزن شه.

بهتره بدونین که ریزه خواریا و یا غذا خوردن با عجله و درست نجویدن لقمه ها هم به تعادل غذایی و بدن آسیب می زنه و در بعضی افراد هم اینکه وزن منجر می شه.

احساس گرسنگی با خوردن یه میان وعده مناسب اونم در حالت نشسته و با آرامش از بین میره. در این صورت فرد با تمرکز بیشتری غذا می خوره و بیشتر می تونه از چیزی که خورده بهره ببره.

کارشناسان به آدمایی که رژیم می گیرن پیشنهاد می کنن که همیشه با در نظر گرفتن اشتهای خود غذا بخورند. یعنی فقط وقتی که احساس گرسنگی می کنین غذا بخورین و از روی عادت یا بی حوصلگی به سراغ مواد غذایی نرید. بدن واسه اینکه بتونه احساس سیری رو دریافت کنه به آرامش نیاز داره. واسه رسیدن به این وضعیت هم لازمه که از سرپا غذا خوردن و هم اینکه تند غذا خوردن دوری کنین.

وقتی که سرپا غذا می خورید بدن نمی تونه گوارش خوبی داشته باشه و به درستی غذایی که دریافت کرده رو هضم کنه. به خاطر همین حتماً وقتی رو واسه خود و غذا خوردنتون اختصاص بدین تا از هر لقمه ای که به دهن می برید استفاده کنین.

باید بدونین که داشتن سلامتی وابسته به داشتن تعادل غذاییه. یعنی واسه اینکه سالم بمونین باید اول اینکهً مواد غذایی سالمی بخورین و دوم اینکهً این مواد غذایی سالم رو با عادتای درست غذایی بخورین و عادتای نادرستی مانند سرپا غذا خوردن رو کنار بذارین.

اینکه یه بشقاب از بهترین مواد غذایی دنیا رو دستتون بگیرین و این طرف و اون طرف بدوید و در عین حال غذا هم بخورین نه فقط چیزی عاید بدنتون نمی کنه بلکه به سیستم گوارشتان هم آسیب می زنه.

واسه اینکه تغذیه سالم و متعادلی داشته باشین پیشنهاد می کنیم که سه وعده غذایی رو اصلا یادتون نره. صبحونه تون باید کامل و پر از پروتئینا باشه. تا جایی هم که می تونین از ریزه خواری بین وعده های غذایی دوری کنین.

علاوه بر این لازمه که یه تعادل مناسب بین چربیا، پروتئینا و کربوهیدراتا برقرار شه. البته داشتن تعادل غذایی فقط به اینا خلاصه نمی شه. همونجوریکه گفتیم روش غذا خوردن هم خیلی با اهمیته.

تلاش کنین در ساعات مشخصی غذا بخورین. درسته که شاید با مشغله های زندگی امروز زمان کمی واسه داشتن سه وعده غذایی با آرامش مونده باشه اما به خاطر سلامتیتان هم که شده باید تموم تلاشتون رو بکنین که وقتی رو واسه غذا خوردن اختصاص بدین اونم به حالت نشسته و تا حد امکان با آرامش. حتی اگه سر کارین و دور و برتان شلوغه باز تلاش کنین یه گوشه دنج و دور از هیاهو پیدا کنین. بشینین. لقمه هاتون رو با دقت جستجو کنین و از غذاتون لذت ببرین. 

منبع : salamatnews.com

جمع آوری سلامت اکاایران

Leave a Reply