تحلیل آمار بازدید سایت

بازدید سایت

فعالیتاتون در مورد سئو و جذب بازدیدکننده از موتورهای جستجو تنها شروع کار بهینه سازی سایت بوده و واسه موندگاری موفقیت و گذروندن مراحل پیشرفت با قدمای بزرگتری روبرو هستین. بررسی رفتار بازدیدکنندگان و تحلیل آمار بازدید سایت یکی از روشای موثر در سیاست گذاریای آینده و افزایش کارایی سایته. ارزش واقعی کلمات کلیدی وقتی مشخص میشه که رفتار کاربران وارد شده به سایت از راه اونو تحلیل کرده باشین. ممکنه عبارتی که روزانه ۳ بازدیدکننده رو به سایت شما راهنمایی میکنه ارزشی به مراتب بیشتر از عبارتی با آمار ۱۰ بازدید روزانه داشته باشه.

سئو

نصب آمارگیر مناسب

واسه بررسی آمار بازدید سایت، قبل از هر چیز به یه آمارگیر قوی با امکانات پیشرفته نیاز دارین، الان سیستمای آماری فارسی مانند وبگذر اطلاعات محدود و بی ارزش ای رو در اختیار صاحبان سایتا میذارن و در کل تاثیری که بر کاهش سرعت بازشدن صفحات سایت میذارن به امکانات ارائه شده نمی ارزه. آمارگیر گوگل آنالیتیکز به عنوان یه سیستم کامل و قوی انتخاب مناسبی میشه که بدیش اینه دسترسی اون مثل خیلی از امکانات دیگه گوگل واسه ایران محدود شده و واسه بررسی آمار بازدید، نیازمند تغییر آی پی هستین. آمارگیر ارائه شده به وسیله به نام آمارسیما با امکاناتی پیشرفته و حتی بیشتر از گوگل آنالیتیکز و محیط فارسی مناسبترین انتخاب واسه سایتای ایرانیه.

کلمات کلیدی مهم، اونایی هستن که سایت شما رو به بازدیدکنندگان واقعی معرفی کنن. شاید کسب رتبه اول گوگل واسه کلمه ای مانند “بازی انلاین” روزانه نزدیک به ۳۰۰ ورودی گوگل به سایت شما معرفی کنه ولی اگه زمینه کاری شما طراحی سایت باشه هیچ کدوم از این کاربران به مشتری شما تبدیل نشده و بدون این دست اون دست کردن از سایت خارج می شن.

انتخاب کلید واژه که عموما براساس یافته های وسیله Keyword Planner و براساس تعداد جستجوی ماهانه صورت میگیره به عوامل بسیاری وابسته. ممکنه عبارت “سمند LX” تعداد جستجوی بیشتری نسبت به “خرید اقساطی سمند LX” در ماه داشته باشه ولی واسه یه سایت که در مورد لیزینگ خودرو فعاله کسب رتبه مناسب در عبارت دوم بازدهی بیشتری بهمراه داره. با هدف گذاری روی عبارت “سمند LX” تنها وقت و انرژی خود رو هدر میدید. در این بخش به معرفی و بررسی سه عامل مهم و موثر که باید در تحلیل آمار بازدید خود با اونا توجه کنین می پردازیم.

مدت زمان حضور بازدیدکننده در سایت

اگه مدت حضور بازدیدکننده در سایت شما کمتر از یه دقیقه باشه بهتره که از اون بیخیال شین. با افزایش زمان حضور یه کاربر در سایت، احتمال تبدیل اون به مشتری یا یه بازدیدکننده وفادار بیشتر می شه. حتی اگه در خبرنامه سایت شما عضو نشن یا خریدی از فروشگاه نداشته باشن احتمال برگشت دوباره به سایت و انجام خرید در مراجعات بعدی بسیار بالا میشه.

صفحات ورودی به سایت و صفحات بازدید شده

یکی از امکانات آمارگیر قوی نمایش صفحات ورودی به سایت و ارائه آمار هر صفحه مانند تعداد بازدید، کلمات کلیدی ورودی و ضریب برگشته. بطور مثال اگه یکی از صفحات سایت شما تعداد بازدیدکننده بالایی رو از موتورهای جستجو به خود جذب میکنه ولی کاربران بدون این دست اون دست کردن از سایت شما خارج شده یا هیچ صفحه دیگری رو بازدید نمی کنن، میشه نتیجه گرفت که محتوای صفحه از نظر سئو مناسب بوده ولی کارایی مناسب واسه کاربران رو نداشته. خروج سریع کاربران در درازمدت حتی بر رتبه صفحه در گوگل هم موثر میشه. جذب بازدیدکننده اهمیت بالایی داره ولی حفظ کاربران در سایت و راهنمایی اونا به صفحاتی که واسه شما ارزش بیشتری دارن، مانند فرم ثبت نام یا خرید یه محصول، هدف پایانی و ملاک اصلی موفقیته.

ضریب برگشت یا خروج

در بلاگسیما مقاله ای اختصاصی در مورد ضریب برگشت یا Bounce Rate منتشر شده که پیشنهاد میکنیم بخونین. ضریب خروج هر صفحه باید به دقت بررسی شه، نبود بازید صفحات بیشتر به وسیله کاربران ممکنه دلیلای زیادی داشته باشه که مهمترین اونا عبارتند از:

  • کیفیت پایین محتوای صفحه یا فرق با انتظار کاربر
  • اشکالات موجود در نمایش صفحه و سرعت لود شدن محتوا
  • دسترسی ناجور به صفحات دیگری و استفاده غیر اصولی از سایدبار و هدر سایت

نتیجه گیری

  1. قبل از توجه به تعداد جستجوی یه کلمه در گوگل به اندازه رابطه اون با سایت یا فعالیت خود داشته و مشتریان احتمالی خود رو شناسایی کنین.
  2. کسب رتبه مناسب در گوگل پایان کار سئو نیس و بررسی آمار بازدید سایت یا رفتار بازدیدکنندگان ملاک مناسبی واسه آزمایش اهمیت کلمات کلیدی و اندازه کارایی سایت شماس.
  3. حفظ کاربران به اندازه جذب اونا و چه بسا بیشتر مهمه.